Friday, November 20, 2009

cerita tempe....


tempe...sedapnya...lagi2 kalau disira dengan cili pastu campur ikan bilis & kacang tanah...
kalau tak pun dibuat kerepek...nyam nyam nyam...lazat sekali...

tadi comei ada baca kat blog OC pasal tempe bosok...apa ye tempe bosok tu...serious comei tak tau & ini lah pertama kali comei dengar....memang comei akui mak & hasben comei org jawa & comei pun di besarkan di kampung yg penduduknya berbangsa jawa...maafla bukan kerana comei dah lama duduk di kota besar & dah lupa asal usul....tapi sejak kecil sampaila dewasa apa yg comei tau kalau nak makan tempe sama ada digoreng atau buat sambal goreng dipagi raya....lain2 comei tak tau...

tapi....sejak comei berkahwin dengan orang jawa barula comei rasa tempe masak lemak...sedap gak la...itu pun sebab hasben comei yg masak...tapi comei tak minat sangat...tapi tak pulak hasben comei masak lemak tempe guna tempe yg dah busuk....mungkin dia tau tapi saja tak mau guna resepi OC tu kot sebab takut comei tak makan...tak pe la nanti comei tanya hasben comei ya....kalau dia tau bolehla try menu OC tu & nanti comei bagitau keputusannya...

sebenarnya comei ni dah rasa jemu dengan tempe....kalau comei nak makan pun mesti yg dah bersira macam yg comei tulis kat atas tu...

kalau tempe tu hanya digoreng atau buat sambal goreng memang comei "kurang" minat....tapi kalau hasben buat comei akan ketepikan atau makan sikit....takut dia kecil hati pulak....sebab apa ya comei kurang minat...
dulu masa comei kecik2 tiap2 hari comei makan tempe......kenapa ye....

sebabnya..adala sorang makcik ni (dah arwah dah) kerjanya buat tempe pastu jual tempe ke rumah2...jadi tiap2 hari la dia datang rumah nak jual tempenya tu...mak comei kesian kat makcik tu jadi dia beli la tempe tu tiap2 hari..tak de la banyak..satu hari tu beli 2-3 keping je...(dulu tempe dibungkus tipis2 guna daun getah tak macam sekarang tebal2 & dibungkus pakai daun pisang atau plastik) dah beli tu mesti la dibuat lauk kan....tu la lauk comei sekeluarga setiap hari..kira wajip la jugak...mana tak jemunya...

*pssss...tapi yg menjadikan lebih2 lagi comei tak makan sebab ada cerita mengatakan ....dulu2 la...nak buat tempe tu kacang2 tu direndam pastu dipijak dengan kaki..dah tu pulak kaki orang yg pijak kacang soya tu bercagu......uwekkk.....tu yg terus tak lalu nak makan....

*apa pun sedekahkan je la al-fatihah kat makcik tu..semoga di tempatkan di tempat org2 yg beriman...amin.....

* tapi tak tau le kot2 lepas ni bila dah rasa tempe bosok comei jadi peminat tegar pulak...

3 comments:

SAM73 said...

ya aku pernah dgr pasal org buat tempe pijak pakai kaki.. mungkin itu dulu sbb org2 dulu kala mmg kurang pelajaran.. tapi apa yg aku nampak masa "rewang tempe" yg diadakan seminggu sebelum kerja kawin kt kg2 tu.. tak pulak nmpk kejadian yg pd perkiraan aku sungguh menggelikan itu. Semua melakukannya dgn menggunakan tangan.

Aku ni pun bukanlah penggemar tempe yg tegar tp kalau kena dgn resepinya On je...

Anonymous said...

tu konspirasi utk menjatuhkan martabat tempe namanya tu...hisshhhhh....aku tau sapa yg ckp tu...saja je diaorg tu sabotaj!!!

jelous.....

ptg ni nak cari tempe yg bungkus dengan daun lah...nak goreng, gaul dengan jintan n ketumbar buat sambal kicap..peh!!!!!

comeisari said...

wei aku x kata makcik tu yg pijak ye...mungkin org lain....kan dulu2 kat kg kita ramai yg buat tempe...

tapi aku tgk kat rumah mak aku atau famili L punya rumah x pernah lak kalau rewang buat tempe tapi beli yg dah siap je...

tapi kakak2 aku peminat tegar tempe masak lemak..L yg kene masakla sbb dia jawa...wahahaha...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails